طرز تهیه خورش ریواس خوشمزه به همراه کنگر یا کرفس

طرز تهیه خورش ریواس

آموزش دستور پخت و طرز تهیه خورش ریواس با مرغ تصویری خانم گلاور خورشت کنگر با مرغ

خورش ریواس یکی از خورش های فصل بهار می باشد که به صورت نوبرانه تهیه می شود و طعمی شبیه به خورش کرفس دارد، برای مشاهده این اموزش آشپزی در ادامه با وبلاگ شادشو همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • ریواس تازه ۵۰۰ گرم
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۲ عدد
  • جعفری ۲۰۰ گرم
  • نعناع ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی


دستور پخت خورش ریواس

 

مرحله اول

ابتداگوشت را می شوییم (می توانید ۸۰۰ گرم گوشت مرغ یا بوقلمون را جایگزین کنید)و روی تخته آشپزخانه به صورت مکعب هایی در اندازه های ۲ سانتیمتر خرد می کنیم و کنار می گذاریم.پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.

 
 

مرحله دوم

سپس قابلمه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود و پیازهای خردشده را داخل قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک و نرم شوند و کمی زردچوبه روی آن ها می ریزیم و مجددا پیازها را تفت می دهیم و گوشت های خرد شده را نیز می افزاییم.

 
 

مرحله سوم

حالا همگی مواد را زیر و رو می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها تغییر کند و بعدمواد را کنار قابلمه جمع می کنیم و وسط قابلمه را خالی می کنیم و رب گوجه فرنگی را وسط قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم ۱ دقیقه تا بوی خامی آن گرفته شود

 
 

مرحله چهارم

بعد با مواد مخلوط می کنیم و ۷ الی ۸ لیوان آب جوش به مواد اضافه می کنیم و در قابلمه را می گذاریم و اول حرارت را زیاد می کنیم تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا گوشت ها کاملا مغز پخت شود.

 
 

مرحله پنجم

سپس نعناع و جعفری ها را پاک می کنیم و می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد داخل خردکن می ریزیم و ریز تحویل می گیریم و یا روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم.

 
 

مرحله ششم

سپس کمی روغن داخل آن می ریزیم و سبزیهای خرد شده را داخل تابه می ریزیم و کمی نمک  روی آن ها می پاشیم و تفت می دهیم تا آب سبزیها گرفته شود و کمی سرخ شوند و داخل بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.

 
 

مرحله هفتم

ریواس ها را می شوییم و پوست می گیریم و روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی یا مستطیلی خرد می کنیم و تابه ای که سبزیها را داخل ان تفت دادیم را می شوییم و روی حرارت قرار می دهیم تا خشک شود و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود.

 
 

مرحله هشتم

حالا ریواس ها را داخل آن می ریزیم و تفت می دهیم تا کمی نرم شوند و از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.بعد از گذشت ۲ ساعت به خورشت سر می زنیم و گوشت را تست می کنیم اگر کاملا مغز پخت شده بود ریواس را به آن اضافه می کنیم.

 
 

مرحلع نهم

سپس کمی نمک و فلفل  به غذا اضافه می کنیم و نعناع و جعفری تفت داده را نیز می افزاییم و (می توانید از نعناع خشک نیز استفاده کنید)اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه خورشت بپزد.اگر آب خورشت کم بود می توانید کمی آب جوش اضافه کنید.

 
 

مرحله دهم

زمانیکه خورشت جاافتاد و بااصطلاح به روغن افتاد می توانید کمی آبغوره یا آبلیمو در صورت تمایل به خورشت اضافه کنید. خورشت ریواس آماده شده را از روی حرارت بر می داریم و در ظرف می ریزیم و با پلو نوش جان کنید.

نکات کاربردی :

به این خورش خوشمزه می توانید به سلیقه خود موادی مثل کرفس یا کنگر هم اضافه کنید که باعث می شود خاصیت غذایی خورش بالاتر برود. امیدواریم این خورش ترش مزه و بسیار خوشمزه مورد پسند شما عزیزان قرار بگیرد. یک نکته هم در مورد رنگ خورش گوجه سبز باید بگویم و آن این است که به هیچ وجه داخل این خورش آبلیمو اضافه نکنید چون رنگ خورش را کدر می کند.

===========================

از طریق این لینک می تونید وارد سایت scoop بشید که برای کسانی که تو اینترنت زیاد گشت و گذار دارن خیلی مفید است. این سایت به شما اجازه میده که لیست لینک ها و عکس های مورد علاقه تون رو به صورت یک آلبوم روی اینترنت داشته باشید که خوبیش نسبت به بوکمارک مرورگر خودمون اینه که این سایت از همه نقاط جهان در دسترس هست ولی بوکمارک مرورگر ما فقط تا کامپیوتر خودمون هست!

منبع : طرز تهیه خورش ریواس

نظرات