طرز تهیه شامی لپه گیلانی و کتلت لپه رزا منتظمی

طرز تهیه شامی لپه

طرز تهیه شامی لپه گیلانی , کتلت لپه رزا منتظمی , علت وا رفتن شامی لپه پوک , xvc jidi ahld g i

شامی لپه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای شمالی می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی شمالی در ادامه سایت تفریحی شادشو همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لپه۱۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
تخم مرغ۲ عدد
تره و جعفری۱۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت شامی لپه

مرحله اول

برای تهیه این شامی توصیه می شود که لپه را از شب قبل در یک کاسه آب بخیسانید و در صورت امکان چند بار آبش را تعویض کنید تا نفخش به طور کامل گرفته شود. برای شروع لپه را آبکشی می کنیم و به همراه ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

مقداری نمک هم به قابلمه اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا لپه ها بپزند. در حین آماده شدن لپه سیب زمینی را هم مانند لپه ها به همراه ۱ لیوان آب داخل یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آبپز شود.

مرحله سوم

پس از اینکه سیب زمینی پخت، پوستش را می گیریم و با رنده ریز رنده می کنیم و داخل یک کاسه جادار می ریزیم. در ادامه جعفری و تره را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به همراه گوشت چرخ کرده کاسه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و با فشار دست آبش را می گیریم، سپس پیاز آب گرفته را نیز به کاسه اضافه می کنیم. لپه ها را هم پس از پخت آبکشی می کنیم تا آب اضافی شان برود سپس بعد از اینکه از حرارت افتاد با مخلوط کن با گوشتکوب له می کنیم.

مرحله پنجم

لپه پوره شده را هم به کاسه اضافه می کنیم. در اخر تخم مرغ ها را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه می کنیم و و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا با هم ترکیب شوند و به طور کامل یکدست و منسجم شوند.

مرحله ششم

حالا در یک تابه مناسب مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. سپس مقداری از مایه شامی برمی داریم و مانند کوکو به ان شکل می دهیم. در اخر وسط مایه شامی را با انگشت سوراخ می کنیم و در روغن می اندازیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه یک سمت شامی ها سرخ شد آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. در پایان شامی های اماده شده را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه خیار شور، گوجه فرنگی و نان سرو می کنیم.


اگر طرفدار شامی هستید حتما شامی کباب را تست کرده اید که بعضی افراد آنرا با نام کتلت گوشت می شناسند و یکی از خوشمزه ترین کباب های خانگی محسوب می شود. البته کباب تابه ای و کباب لقمه هم از کباب های پرطرفدار خانگی هستند ولی شامی کباب چیز دیگری است. دوستانی که شامی کباب اصیل لرستانی و کردی تا به حال نخورده اند حتما به این لینک بروزید و این دستور عالی را درست کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. برای مشاهده این اموزش مطلب طرز تهیه شامی کباب کرمانشاهی را دنبال کنید.


خب بعضی دوستان غذاهای بدون سس یا آب رو دوست ندارند برای این عزیزان پیشنهاد بنده کباب تابه ای است که هم دارای سس می باشد و هم به سلیقه خودر می توانید آنرا آبدار درست کنید. کباب تابه ای از بهترین کباب های خانگی است که در کنار شامی کباب و کباب لقمه از محبوبیت بالا برخوردا است. دوستانی که دنبال یک رسپ عالی برای تهیه کباب تابه ای هستند این مطلب ( طرز تهیه کباب تابه ای ) را مشاهده نمایند.


یکی از سوپ های خوشمزه ای که در حقش اجهاف شده سوپ کدو حلوایی هست که واقعا خیلی خوشمزه و خوشرنگ هست و من چند بار برای مهمانی های مهم پختم و همه خوششون اومده ولی نمیدونم چرا همه گیر دادن به سوپ جو سوپ شیر بابا سوپ های دیگه هم وجود داره البته درک می کنم سوپ کدو حلوایی کمی سخت است و مثل سوپ شیر و سوپ جو راحت نیست که هرکسی بتونه درستش کنه. اگر مایل بودید این سوپ عالی رو درست کنید حتما این لینک رو ببینید.


منبع : طرز تهیه شامی لپه

نظرات