طرز تهیه حلوای بادام تبریز

طرز تهیه حلوای بادام تبریز

حلوای بادام تبریزی , دستور حلوای بادام تبریزی , طرز تهیه حلوای بادام تبریزی

حلوای بادام تبریز از حلوا های خوشمزه تبریز است و طرفداران زیادی دارد.این حلوای مجلسی برای مهمانی ها و مجالس مذهبی و به ویژه ماه رمضان بسیار مناسب است .برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته حلوا و فرنی و پودینگ ، از وبلاگ شادشو مقالات بیشتری را مشاهده نمایید.امروز به آموزش این حلوا می پردازیم با ما همراه باشید. حلوای بادام یکی از حلواهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این حلوای خوشمزه اصالتا متعلق به شهر تبریز می باشد و در این شهر به عنوان یک حلوای مناسبتی شناخته می شود. این حلوای خوشمزه علاوه بر حلوای بادام با نام حلوای کفگیری هم شناخته می شود، دلیل اینکه به این حلوا، حلوای کفگیری می گویند این است که با کفگیر قسمت و پخش می گردد. حلوای کفگیری یکی از مرسوم ترین حلواهای شهر تبریز است که در مناسبت های خاص و ایام مذهبی به صورت نذری در میان مردم پخش می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با وبلاگ شادشو همراه باشید.

مواد لازم حلوای بادام

  • آرد قنادی ۲۵۰ گرم (۲ و ¼ پیمانه)
  • پودر قند ۱۵۰ گرم (۱ و ¼ پیمانه)
  • کره ۱۳۰ گرم
  • پودر بادام ۱۰۰ گرم (۱ پیمانه)
  • پودر هل سبز ۱ قاشق سوپخوری
  • پودر زنجبیل ½ قاشق چایخوری
  • گردوی خرد شده ۳۰ گرم

دستور تهیه حلوای بادام

مرحله اول

ابتدا آرد را الک می کنیم، سپس داخل یک تابه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و با یک قاشق چوبی آرد را به صورت متداوم تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود، البته این کار باید با حرارت ملایم انجام شود تا آرد تغییر رنگ ندهد.

مرحله دوم

پس از اینکه بوی خامی آرد به طور کامل گرفته شد (معمولا بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد) تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. حالا مجددا آرد را الک می کنیم و به تابه بر می گردانیم، سپس کره نرم شده را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا دوباره تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و حدود ۵ دقیقه تفت می دهیم تا کره کاملا آب شود و با آرد ترکیب شود، سسپ تابه را از روی حرارت بر می داریم و به مدت ۵ الی ۶ دقیقه کنار می گذاریم تا مخلوط آرد و کره از حرارت بیفتد.

مرحله چهارم

در مرحله بعدی پودر قند را الک می کنیم و به همراه پودر بادام، پودر هل و پودر زنجبیل به مخلوط آرد و کره اضافه می کنیم و با قاشق چوبی مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند و به خورد همدیگر بروند.

مرحله پنجم

در آخر گردوی خرد شده را اضافه می کنیم و حلوا را کف یک سینی دیواره دار به ضخامت ۲ سانتی متر فشرده می کنیم تا کاملا منسجم و یکدست شود، سپس با یک چاقوی تیز یا کاتر آنرا برش می زنیم و در ظرف مورد نظر می چینیم و تزیین می کنیم.

مرحله ششم

در روش سنتی حلوا را قالب نمی زنند، به این صورت که حلوا را در تابه با پشت کفگیر فشرده می کنند، سپس مقداری از حلوا را با کفگیر بر می دارند و در بشقاب می ریزند. به همین دلیل این حلوا با نام حلوا کفگیری هم شناخته می شود.

دستور دوم

حلوای بادام از انواع حلواهای خوشمزه و خوش طعم می باشد و شما می توانید این نوع حلوا را در منزل به راحتی بپزید. در دستور تهیه حلوا بادام از روغن نارگیل و پودر هل و شیر و شکر و زعفران و بادام استفاده می شود.

مواد لازم حلوای بادام تبریز

  • آرد قنادی 1 لیوان
  • پودر بادام 1 لیوان
  • پودر قند نصف لیوان
  • پودر هل 1 قاشق چایخوری
  • کره 50 گرم
  • روغن جامد به میزان لازم

طرز تهیه حلوای بادام تبریز

برای درست کردن این حلوا ابتدا آرد را  کمی تفت میدهیم تا بوی خامی آن گرفته شود اما تغییر رنگ ندهد. بعد از الک رد می کنیم تا گلوله ای در آن نباشد. سپس بادام و کره را به آن اضافه می نماییم و  قاشق قاشق و خیلی کم کم روغن جامد را اضافه می کنیم

تا حالت خمیر تقریبا سفتی به دست بیاید.بعد پودر هل و پودر قند را روی خمیر الک می کنیم و خوب مخلوط می کنیم میزان پودر قند را می توانید بیشتر کنید تا شیرین تر شود اگر نیاز بود مقدار دیگر روغن جامد اضافه کنید خمیر نباید شل شود طوری  باشد که بتوانید توی دست فرم بدهید یا قالب بزنید.

مواد را به شکل گردو توی دست فرم میدهیم یا توی قالب سیلیکونی شکلات میریزیم یا توی ظرف مورد نظر میریزیم تا بعد که خوب سرد شد و خودش را گرفت برش بزنیم. بعد با انواع خلال یا پودر مغزها تزئین و در یخچال میگذاریم تا حدود 1 تا 1/5ساعت بماند و منسجم شود.

مطالب مرتبط :

منابع:

  • chishi.ir
  • cookmaster.ir

نظرات